Thursday, November 22, 2007

Norocul sau viata, sa-i spunem asa....


Recunosc, Tudor, trailer-ul m-a provocat. Asa ca am tras filmul si m-am uitat. Raspunsul meu vine cam tarziu, lipsa de timp, nimic mai mult.

Intacto, regizat din cate am vazut pe IMDB de Juan Carlos Fresnadillo, este exact cum ai spus "un film neobisnuit". Sa fi avut eu o parere proastra despre filmele spaniole bazata pe eroare?? Sau e poate acest nou val de care vorbesti... Regizorul mi-e necunoscut.. O certitudine: e interesant, filmul te tine, e un film de suspans si nu un thriller/drama cum scriu cei de pe IMDB, parerea mea.. E de bifat, in orice caz.
Ce mi-a placut, sa o luam asa, putin sistematizat:
- ideea;
- modul in care te introduce in poveste oferindu-ti putine detalii si captandu-te cu fapte, sa le spunem, posibile;
- muzica;
- au fost cateva imagini care s-au straduit sa fie artistice, le-as spune plastice..
- cum a fost interpretat Evreul (Samuel) de Max von Sydon; mi se pare ca actorul aduce un pic cu Peter O'Toole;
- last but not least, remarcabila scena cu alergatul printre copaci; o apreciez foarte mult, este scena care m-a facut sa vad filmul dupa ce am vazut trailer-ul; trebuie totusi sa mentionez, apropo de trailer si de aceasta scena ca: 1) trailerul este bine facut, dar nu reflecta prea bine ideea filmului si 2) cand am vazut filmul, scena cu alergatul printre copaci nu mi s-a mai parut chiar atat de impresionanta; filmul te pune deja in fata incercarilor cu una din primele faze, cea cu tipul care incearca sa treaca printre masini ("sinucigasul").

Ce nu mi-a placut:
- faptul ca exista un raspuns la sfarsit (povestea modului in care a inceput Evreul sa stranga poze) - mi se pare o incercare de holywoodizare si de ungere cu afectivitate... sau, de ce nu, chiar cersire sentimentala;
- personajul lui Tomas, Leonardo Sbaraglia, care dadea prea repede in inlacrimare feminina;
de asemenea, nici Sara nu mi-a placut (si ca suntem la acest capitol, si scena cu dezgolirea sanilor mi s-a parut fortata si de prost gust - vazuse deja ca are o cicatrice pe piept; trebuia sa vada si cat e de mare???);
- faptul ca sfarsitul este previzibil, atat de previzibil... :(

Dar e ok. Ideea de control prin acapararea norocului (sa nu ne gandim la chestiile alea cu vampiri de energii!), ideea de acceptare nu a destinului asa cum e el, ci a destinului norocos... Si ca tot povesteste madame Zoe Petre la curs cum grecii considerau ca destinul fericit al unui om se si exprima prin manifestarea unei vieti fericite... nu vi se pare similar?? Ca pana la urma e si vorba de castigarea unui destin... asta e alta poveste, dar intr-un sens implinirea prin castig, de orice natura ar fi el, este aceeasi cu favorurile facute de Zei... sa ne amintim si ca despre Evreu Federico spune ca el este "Zeul norocului".
In fine, ceea ce trebuie aplaudat, zic eu, este aruncarea in aer a unei idei originale.

Intrebare: cine ce-mi mai poate spune despre acest regizor? Stie cineva alte filme facute de el?? De asemenea, mai stiti filme care ies din tipar??

1 comment:

Tudor said...

Buna,

Am vazut Intacto acum cativa ani si de-atunci au rulat multe pe DVD, asa ca memoria mea nu e atat de proaspata, insa impresiile au fost asemanatoare: ideea principala este excelenta, norocul ca "putere" care poate fi cumva data, luata, testata etc., dinamica personajelor e buna....

Cam aceleasi detalii mentionate de tine m-au nemultumit - daca nu scenele, macar tendintele de care vorbesti (alea mai comerciale etc.) Prima scena si cea din padure sunt complementare, a doua mi s-a parut mai artistica. A fost imitata cu nerusinare (ca omagiu:)

http://www.youtube.com/watch?v=sMqT7-rVWzg

Max von Sydow e la fel de celebru ca Peter O'Toole... si a contribuit evident la succesul filmului. Regizorul e ff. tanar, recent i-a aparut pe DVD 28 weeks later, un fel de urmare la 28 days later - nu stiu daca l-ai vazut pe primul.

http://en.wikipedia.org/wiki/28_Weeks_Later

Deci merge pe linia thriller-horror , evident mizeaza pe succes la box office, cu aceleasi poante dinainte care mie imi aduc aminte pe undeva de tragediile clasice: o rasturnare duce la reevaluarea relatiilor obisnuite intre oameni, mila te costa, determinarile ne controleaza, nu noi pe ele etc.

Apropo nu stiu cum gandeau unii greci despre destin... dar vorba lui Socrate la proces (parafrazez:) voi veti trai, eu voi muri, numai Zeul stie cui ii va fi mai bine. Sau a lui Mill: prefer sa fiu Socrate in puscarie decat un porc in albie.

Cinematografia spaniola merita urmarita. Actorii sunt buni, aduc un aer de prospetime, poate nu au avut timp sa se joace pe ei insisi cum fac multi dintre cei cunoscuti (ca O'Toole).